måndag 6 juni 2011

Svenska Flaggans dag.

Idag är det Sveriges National dag. Men att fira denna är det inte många som gör. 
Vi svenskar är verkligen konstiga individer, och någonstans förvånar det mig inte att vi har en hel del rasism i vårat land. Sorglig nog. 
Varför vi inte firar denna som andra länder kan vara som Dellgren sa,
Att vi egentligen inte har någonting att fira, Gustav Vasa var en tyrann som satte sig själv på tronen som mördade alla som inte tyckte som han.

"Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är sedan 2005 en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av den nuvarande 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni.

Tidigare firades 6 juni som svenska flaggans dag och det var först 1983 som dagen fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen även ensalutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag." - Wikipedia.

Det kan vara för att vi är rädda för att bli kallade rasister, vilket jag tror många är rädda för. Eller är vi Svenskar bara mindre stolta över att vara svenskar?
Jag kan iallafall säga att jag är stolt över att vara Svensk, och jag tror många fler än jag är det. 
Men för att inte bli kallad rasist kanske det är bättre att säga att jag är stolt stockholmare. Fast då går mer än hälften av alla mina landsfränder emot mig också. 
Jag undrar om man får kalla sig någon nationalitet alls..

Hur som helst. 
Denna bild går ut till mitt vackra Sverige och min underbara födelse stad. 
"Stockholm & Sverige i mitt hjärta"



1 kommentar:

  1. Söt Johanna:)

    Din jacka finns på tradera nu i strl 34:

    http://www.tradera.com/Svart-H-M-HM-DIVIDED-skinnjacka-Biker-MC-modell-stl-34-auktion_163301_134503705

    Puss

    SvaraRadera